RoaD-FENS 2017: Mise splněna

Náš spolek se podílel na založení a provozu webu roaD-FENS.cz, který je  obsahově zasvěcen problematice dopravních přestupků. Hlavním záměrem bylo zužitkovat starší texty, které byly pod názvem „FSM“ rozptýleny různě po blogu D-FENS dfens-cz.com a které posloužily jako jádro celého záměru.

Věděli jsme, že rok 2017 bude pro celý záměr klíčový. Ujme se náš záměr, nebo zapadne do zapomnění jako mnohé další podobné v minulosti? Posuďte sami.

V roce 2017 (do 26. 12. 2017) navštívilo web roaD-FENS.cz celkem 65 289 uživatelů. Celkem bylo zobrazeno více než 382 000 různých stránek. Denně si web otevřelo 150 – 200 čtenářů, rekordním v tomto ohledu byl čtvrtek 3. srpna, kdy náš web zaznamenal návštěvu více než 2 000 uživatelů. 50% uživatelů se na stránky vrací. Zhruba 40% čtenářů dorazilo z různých vyhledávačů, 30% vypsalo název webu přímo, 10% přišlo ze sociálních médií a o zbytek (20%) se postaraly odkazy z různých webů, D-FENS, Autobible, Skrblik.cz,  Motorkari.cz a další). Nepotvrdilo se tedy očekávání, že roaD-FENS bude nějakým způsobem závislý na blogu D-FENS, v podstatě funguje na něm nezávisle a našel si vlastní klientelu. Data vycházejí z měření Google Analytics.

Dále jsme konstatovali, že nám roaD-FENS ušetřil čas, a asi nejen nám. Lze na něm rychle najít základní informace a rovněž vzory k nejčastějším úředním úkonům a interní dokumenty různých institucí, které se jinak těžko hledají, protože jsou většinou skryty v hlubinách různých webů veřejných institucí. Až potud jsme spokojeni. Zachovejte nám přízeň i nadále.

Další kategorie vjemů je víceméně neutrální. Zaznamenali jsme, že web je populární nejen u řidičů, ale také u správních úředníků, kteří si v něm rádi listují. V zásadě nic proti tomu nemáme, počítali jsme s tím. Zejména problematika kolem nového zákona o odpovědnosti za přestupky byla pro úředníky přitažlivá a zaznamenali jsme několik stovek návštěv z obecních a městských úřadů, protože je jejich nadřízení nějak zapomněli zaškolit. My jsme nezaspali a dva naši členové absolvovali placené jednodenní školení na právní fakultě MU v Brně přímo od spoluautora změny zákona. Další z neutrálních vjemů je, že v podstatě nevíme, zda poskytnuté informace reálně někomu pomohly nebo ne, protože jen ojediněle dostáváme od čtenářů zpětnou vazbu, na základě které bychom mohli obsah jednotlivých manuálů zdokonalit. Z toho důvodu si dovolujeme požádat uživatele roaD-FENSe o větší míru zpětné vazby k tomu, co si z webu odnesli a uplatnili v praxi.

Jiné postřehy patří do oblasti těch negativních. Například jsme měli v plánu vytvořit nějaký seznam kontaktů na právní zástupce a „řešitele přestupků“, protože zdaleka nejčastější dotaz, který dostáváme, je z kategorie „sežeňte mi právníka“. Ukázalo se, že právníci, kteří jsou etablovaní ve sféře dopravních přestupků, zejména jde o závažné kauzy s hrozícím zákazem řízení, jsou doslova „pod vodou“ z množství kauz, které musejí zpracovávat, což se projevuje na ceně i dostupnosti obhajoby. Za takové situace nebyl o „inzerci“ zcela pochopitelně zájem a my můžeme odpovídat na dotazy „sháním právníka“ i nadále.

Dorazilo i pár dotazů. Nejčastější je, zda se chystáme integrovat do webu diskusní fórum. Odpověď je negativni – nechystáme. Existují diskusní fóra, která jsou dobře etablovaná (např. 30kmh.cz) a obsahují velmi mnoho informací, někdy i příliš mnoho, a nehodláme vytvářet další. Druhý nejčastější – zda hodláme zpracovat nějaký návod na „řešení“ přestupků v Rakousku a Německu – i zde je odpověď negativní, a to převážně z kapacitních důvodů. Třetí – zda spolupracujeme s firmami nabízejícími „pojištění“ proti pokutám – zde je odpověď kladná, Ano, spolupracujeme, stejně jako spolupracujeme s advokátními kancelářemi, znalci  nebo jednotlivci, kteří poskytují podporu řidičům ve správních řízeních. Nevidíme nic závadného na tom, když někdo nabízí podporu řidičům za peníze, ačkoli někdy je kvalita této podpory značně diskutabilní.

V následujícím roce se budeme více věnovat komentování zajímavých rozsudků krajských soudů i Nejvyššího správního soudu, jejichž databázi se snažíme udržovat aktuální pro interní účely.